PzKpfw. VI Tiger 1 of Sdkfz 181

Een Tiger I Ausf H van het sPzAbt.501, verdedigt een andere Tiger, beide tanks vuren van een lange afstand in Rusland.

De 88 mm KwK 36 L / 56 was een aanpassing van de beroemde 88 mm Flak 36, die een verbetering was van de Flak 18 en werd voor het eerst gebruikt in gevecht door het Condor Legion in Spanje, de 88 mm Flak 36 bleek een uitstekend anti-aircraft en anti-tank kanon te zijn. Deze kracht werd bevestigd tijdens de Slag om Frankrijk in 1940. toent de Wehrmacht in Rusland was, bleek de 88 mm Flak 36 enige kanon in het Duitse leger te zijn die de nieuwe Russische T-34 en KV-2 op langere afstanden kon vernietigen.

De beroemde 88 mm Flak 36 in actie als anti-tank kanon in Rusland, 1942. Let op het gebruik van de stereoscopische bereikzoeker rechts, die het voor de 88 mm Flak 36 mogelijk maakte om doelen te treffen op record afstanden.
In de zomer van 1941 bleek tijdens Operatie Barbarossa dat de Sovjet-Unie een geheel nieuwe generatie tanks ontwikkeld had, die de bestaande Duitse tanks in pantsering en vuurkracht overtroffen. Dat zorgde voor een paniekreactie aan Duitse zijde en het besluit om zware tankontwerpen zo snel mogelijk één model in productie te nemen. Door deze haast was het niet mogelijk beide ontwerpen, van Porsche en Henschel, eerst volledig uit te ontwikkelen en dan te vergelijken. Uiteindelijk werd gekozen voor een combinatie van een Henschelonderstel en een Porschetoren. Het 4501(H)-onderstel bleek superieur aan dat van Porsche. Het Porsche ontwerp 4501(P) had een zeer geavanceerde hybride petro-elektrische aandrijving, waarbij twee elektrische motoren de transmissies van de rupsbanden aandreven en deze zelf stroom kregen vanuit twee zware generatoren aangedreven door twee benzinemotoren. Dit maakt een soepele besturing mogelijk en geeft een superieur koppel, beide zeer gewenste eigenschappen in een zwaar rupsvoertuig. Alhoewel de prototypes van dit ontwerp in april 1942 het eerst klaar waren, inclusief de Kruppkoepel, bleek de aandrijving veel te moeilijk en onbetrouwbaar vanwege de neiging tot doorbranden. Het ontwerp van Porsche had grote hoeveelheden koper nodig dat er toen niet was. Het werd dus afgewezen en gekozen voor het Henschelonderstel. De koepel van het Henschelontwerp was ook al afgewezen wegens het gebrek aan wolfraam. De uiteindelijk beroemdste tank uit de oorlog was dus een gedwongen samenvoeging van beschikbare verschillende elementen.

Hier zie je een tiger uit het sPzAbt.502. let op de verwoeste Russische tank, dit is waarschijnlijk een BT-5 of een BT-7
De 88 mm KwK 36 L / 56 was een zeer nauwkeurig kanon. Aangezien de Tiger bijna ondoordringbaar was voor de meeste tank- en anti-tankgeweren bij normale gevechtsafstanden (800 meter), de twee belangrijkste eigenschappen van de Tiger 1 waren vuurkracht en de bepantsering die het mogelijk maakte voor de Tiger I Om op slagveld te heersen. De lange en krachtige 88 mm KwK 36 L / 56 zou bijna alle geallieerde tanks aankunnen.
Schema van het doorboren van de 88 mm KwK 36 L / 56
Kanon
Munitie type
Gewicht v/d granaat
Mondingssnelheid
100 meter
500 meter
1000 meter
1500 meter
2000 meter
Pzgr.39 (APCBC)
10.2 kg
773 m/s
120 mm
110 mm
100 mm
91 mm
84 mm
88 mm KwK 36 L / 56
Pzgr.40 (APCR)
7.3 kg
930 m/s
170 mm
155 mm
138 mm
122 mm
110 mm
Gr.39HL (HE)
7.65 kg
600 m/s
90 mm
90 mm
90 mm
90 mm
90 mm
De romp van de Tiger 1 heeft de vorm van een rechthoekige bak met een pantserplaat van 100 mm aan de voorzijde en 80 mm aan de zij- en achterkant. Later in de Tweede Wereldoorlog moest de Tiger zichzelf onder een hoek zetten omdat de meeste kanon toen wel door de 100 mm plaat konden doordringen.

Strategische fout
Hoewel de tiger 1 een groot succes was - gedurende 1943 was de Tiger gewoonweg superieur aan alles wat de geallieerden konden inzetten - bestaat er een hypothese dat het gebruik van de Tiger een ramp voor Duitsland inhield. De beslissing om van een hele nieuwe generatie zwaardere tanks over te gaan, als reactie op de betere T-34, word gezien als één van de beslissende fouten die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog maakten. Volgens deze hypothese werd een belangrijk deel van de productie en de brandstofvoorraad verspild aan het in dienst brengen en houden van zwaardere/betere tanks, terwijl Duitslands grootse problemen hadden met hun tank achterstand op de geallieerden. Het verschijnen van een Tiger aan het front betekende dat er vijf Panzerkampfwagen IV's of 2 a 3 panthers niet aan dat front verschenen. Deze types kregen tegelijkertijd met de ontwikkeling van de Tiger in feite ook zelf al verbeterde bewapening en bepantsering die het evenwicht voldoende konden herstellen. De prioriteit ging echter naar de Tiger eenheden. Deze fout werd nog verergerd door Hitlers verwachting dat er ieder jaar een nieuwe generatie tanks in het slagveld gebracht zou worden, waardoor hij de opdracht gaf tot het ontwikkelen van de Tiger II, Maus en Ratte.

De Tiger 131 in Bovington, Engeland
Het tankmuseum in Bovington heeft in 2004 de eerste volledig gerestaureerde en rijdende Tiger I (nr. 131) aan het publiek gepresenteerd. Deze tank was al sinds 1951 in het museum te zien. Het tankmuseum van Munster toont een replica die voor 90% uit echte onderdelen is gebouwd.

De Tiger E in Munster, Duitsland
De verbeteringen van Tiger E ten opzichte van de Tiger H
Tiger E
- Heeft een APCR granaat.
- Heeft compleet stalen wielen dit bespaart rubber.
- Heeft een sterkere motor.
- Heeft op de koepel een extra MG34.
- De koepel heeft een snellere rotatie snelheid.
Als je de Tigers maar ook andere Duiste tanks zou willen bezichtigen, kijk dan goed naar wat er allemaal is. Hieronder staat een link die je naar een site toebrengt die je daar goed mee kan helpen.
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html


Op deze dag in 1943 gaven de laatste Duitse en Italiaanse troepen in Noord-Afrika zich over.

Tiger Day VII
Maak jouw eigen website met JouwWeb